2020-04-13

Supreme - streetwear z globalnym hype. Skąd fenomen?

Wielu z was mogło się już spotkać ze słynnym już na cały świat, czerwonym box logo, lecz jest to o wiele więcej niż bluza z wyszytym logiem, więc czym tak naprawdę jest Supreme oraz skąd wziął się globalny hype tej marki?

Żeby znaleźć odpowiedzi na te pytania, musimy się cofnąć w czasie do 1994r.
Supreme to Marka założona w kwietniu 1994 roku przez Jamesa Jebbia - managera streetwearowej marki Stussy. Od samego początku marka jak i sklep były mocno związane z kulturą skate i hip-hop. Pierwszy sklep, który został otwarty w Nowym Yorku, był stworzony przez skejtów dla skejtów. Wówczas sklep bazował na sprzedaży decków wraz z akcesoriami oraz ubraniami marek lubianymi w tym właśnie środowisku, żeby ściągnąć do siebie ludzi, w międzyczasie zaczęli eksperymentować z własnymi bluzami oraz koszulkami ze słynnym box logo.

Nowojorski sklep był zaprojektowany tak, aby każdy skater mógł swobodnie poruszać się po nim na desce, nawet jeśli miał na sobie plecak.

Nike i Supreme czyli sneakery w hype wydaniu
fot via Supreme Faceboook


Lecz jak ze sklepu dla skaterów powstała marka znana i uznawana na całym świecie w kulturze streetwear i nie tylko?
Cały hype zaczął się gdy Supreme podjęło się kolaboracji, najpierw z artystą Damienem Hirst polegającą na stworzeniu decków, przez którą entuzjaści sztuki zaczęli obserwować tą właśnie Markę.
To Tylko zapoczątkowało lawinę kolaboracji, których podejmowało się Supreme i zaprowadziło ich to do współpracy z markami takimi jak Nike, Jordan, Lacoste, The North Face czy nawet francuskim domem mody, jakim jest Louis Vuitton.

Supreme i Jordan brand - kicksowa kolaboracja
 fot via Supreme Faceboook

Gdy coraz więcej ludzi interesowało się marką niezależnie czy chodziło o kolaboracje, czy produkty stworzone w całości przez Supreme, ilość wypuszczanych przez nich sztuk danego produktu wcale nie wzrastała. To sprawiło, że co coraz ciężej było dostać ubrania, które stawały się tylko jeszcze bardziej pożądane. Ludzie zaczęli nocować pod sklepami, żeby być pierwszymi w kolejce i mieć możliwość kupienia czegoś podczas dropu. Przez to, że coraz ciężej było kupić cokolwiek w sklepie czy na stronie internetowej, wiele osób zaczęło odsprzedawać rzeczy kupione w sklepie ze znacznym zyskiem, który często przekraczał pięciokrotną wartość retail danej rzeczy.

Świetnym przykładem, żeby pokazać, jak działa resell, jest wcześniej już wymieniona bluza box logo, która dropi na stronie jak i w sklepach stacjonarnych co rok, na początku grudnia kiedy jej cena na dropie wynosi około 168€, a której osoba uda się ją zdobyć, w zależności od koloru i rozmiaru może dostać za nią od około 470€ do nawet 650€.

Sporo uwagi Supreme zawdzięcza również akcesoriom, które nieraz mogłyby wydawać się po prostu absurdalne, lecz mimo to wysprzedawały się w ciągu sekund, były to akcesoria takie jak:
Cegła z wybitym Supreme, łom, gaśnice, money guny czy też miski dla zwierząt. To wszystko sprawiło, że ludzie o tym gadali, prześmiewczo czy też z pasją, ale podawali słowo dalej, przez co ludzie, którzy wcześniej nie mieli pojęcia o istnieniu marki, nie raz zostawali jej fanami.

To wszystko sprawia, że hype tylko rośnie przez co, coraz ciężej jest wyrwać coś na dropie, mimo że odbywają się one regularnie co czwartek o 12:00, nie licząc przerw między sezonami. Streetwear a z nim Supreme stało się częścią kultury dla wielu również zajawką, która stała się nieodłącznym elementem ich życia.

fot via Supreme Faceboook
pixel